Allmänt

Vilka kostnader tillkommer för frakt?

Om ditt ärende täcks av garanti eller gäller en reklamation, är frakten tur och retur helt kostnadsfri för dig.

För produkter som hanteras utanför garantin, till exempel vid åtgärd av en skada, debiterar vi 130 SEK för enkel resa eller 260 SEK för tur och retur.

Jag har en fråga - hur kontaktar jag er?

De flesta svar på dina frågor hittar du här i vår FAQ. Om du inte finner det svar du söker kan du kontakta vår Helpdesk. Vi svarar oftast inom 60 minuter under kontorstider.

För rådgivning och allmänna produktfrågor, vänligen kontakta tillverkarens support. De har den mest aktuella och detaljerade informationen om produkterna och kan ge dig den hjälp och vägledning du behöver. Deras experter står redo att svara på dina frågor och säkerställa att du får den bästa möjliga upplevelsen med deras produkter.

Om jag avböjer kostnadsförslaget - behöver jag betala något då?

Om du väljer att avböja vårt kostnadsförslag kommer vår undersökningsavgift samt eventuella fraktkostnader att tillkomma.

Undersökningsavgiften varierar mellan olika produktgrupper, men för telefoner och tablets  är den vanligtvis 412 SEK. För att se specifika priser för din produkt, besök mcarerepair.se och klicka på fliken"Prislista".

Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?

Om du har skickat in ditt ärende till oss kan vi erbjuda distansbetalning med säker betalningslänk via Zettle Pay eller Swish.

I våra butiker erbjuder vi följande betalningsalternativ:
Betalkort
Swish
Klarna Betala Senare eller Dela Upp,
Zettle Pay (betalningslänk online).

För företag eller organisationer erbjuder vi även faktura med 14 dagars betalvillkor.

Kan jag betala på faktura?

Betalning per faktura erbjuds endast till företag och organisationer.

Behöver jag eller kan jag boka tid?

Vi erbjuder inte tidsbokningar, men du är välkommen att komma in och lämna din produkt när det passar dig, naturligtvis inom våra öppettider!

Hur får jag en fraktsedel?

Om du väljer att skicka in genereras en fraktsedel som du kan skriva ut och använda för att skicka till oss. Du får också instruktioner i din orderbekräftelse som skickas ut till din angivna e-post.

Om du är ett företag som använder vår B2B-portal och behöver guidning eller assistans med leverans eller frakt - kontakta oss på b2b@mcarerepair.se

Vad behöver jag tänka på innan jag skickar in min produkt till verkstad?

Kom ihåg att alltid säkerhetskopiera din enhet eftersom den kan behöva återställas som ett steg i felsökningen alternativt i samband med kalibreringar och sluttester efter en reparation. Vi tar inte ansvar för förlorad data.

Vid orderregistrering, om det gäller ett reklamationsärende, bör du bifoga inköpskvittot eller lägga med en kopia i försändelsen.

Jag är inte nöjd med min produkt och vill häva köpet.

I det här fallet rekommenderar vi att du tar kontakt med din återförsäljare för vidare hantering. Som serviceverkstad kan vi inte hantera återköp.
Om du önskar ett fullständigt utbyte av produkten, pengarna tillbaka, eller något liknande, är detta något som sköts genom din återförsäljare.

Kan jag ringa er eller bli uppringd?

För närvarande erbjuder vi inte support över telefon och har därför inget telefonnummer för detta ändamål. Du är välkommen att skicka din fråga till vår Helpdesk, så återkommer vi till dig inom kort.

Vi svarar vanligtvis inom en timme under kontorstider.

Jag har glömt pinkod (eller skärmmönster) - kan ni hjälpa mig?

Om du har glömt din lösenkod, mönster, eller av andra skäl inte kan låsa upp din enhet, behöver du återställa den. Du kan följa stegen i denna guide från Samsung för att genomföra återställningen. Observera att detta raderar all information på enheten

Vi kan givetvis hjälpa dig med detta på plats i våra butiker och verkstäder. Vi debiterar 412 SEK inklusive moms för en återställning.

Använder ni bara originaldelar?

Vi är auktoriserade av Samsung, Oneplus och Xiaomi och använder därför endast originaldelar direkt beställda från deras lager för alla våra reparationer.

Vad kostar en undersökning eller felsökning?

Vår undersökningsavgift är 412 SEK inklusive moms. Denna avgift tillämpas endast om du väljer att inte godkänna ett kostnadsförslag och vill ha tillbaka produkten utan åtgärder, eller om inget fel hittas, felet inte är relaterat tillhårdvaran, eller om problemet kan lösas genom en återställning eller justering av användarinställningar.

Hur lång tid tar det?

Vi räknar normalt med en servicetid på cirka 3-5 arbetsdagar. Om du lämnar in enheten direkt i butik kan det gå något snabbare eftersom det inte finns någon leveranstid mellan dig och oss. Enklare serviceuppdrag går givetvis också snabbare - om det t.ex inte behövs någon djupare felsökning.

Var hittar jag era priser?

Du hittar priser för våra mest vanligt förekommande reparationer genom att klicka på "Prislista" i menyn. Välj sedan din produktgrupp för att komma till just din modells pris. För vissa produkter eller andra typer av komponenter eller reparationer kan vi behöva utföra en undersökning för att kunna ta fram en prisuppskattning

Vilka produkter kan ni hantera?

Vi är auktoriserade för Samsungs smartphones, tablets, watches och andra bärbara tillbehör. När det gäller Xiaomi är vi auktoriserade för deras smartphones och tablets, men endast de modeller som är släppta för den europeiska marknaden. För Oneplus är vi auktoriserade att utföra service på hela sortimentet av smartphones, klockor och hörlurar.

Kan jag lämna in direkt i butik?

Du är välkommen in till någon av våra butiker för inlämning på drop-in av din produkt under våra öppettider. Du finner våra information om våra respektive butiker här.

Kan jag skicka in min produkt till er?

Du kan använda vårt serviceformulär genom att klicka på "Skapa serviceärende". Fyll i alla nödvändiga uppgifter och välj om du vill skicka in eller lämna in personligen. Om du väljer att skicka in genereras en fraktsedel som du kan skriva ut och använda för att skicka till oss. Du får också instruktioner i din orderbekräftelse som skickas ut till din angivna e-post.

Service

Kan min partner eller familjemedlem hämta min produkt i mitt ställe efter service?

Det går bra att någon annan hämtar ut din enhet efter servicen är klar, men vi ber dig att först informera oss om detta.

Kom också ihåg att personen som hämtar enheten ska ta med sig orderbekräftelsen, som innehåller servicenumret, samt ett giltigt ID-kort för att kunna legitimera sig.

Finns det lånetelefoner?

Lånetelefoner finns tillgängliga i varje mcare-butik. Om du planerar att besöka våra butiker i Malmö eller Göteborg, rekommenderar vi att du först frågar om tillgängligheten, eftersom antalet lånetelefoner i dessa butiker är begränsat.

Kan ni utföra service eller reparera medan jag väntar?

Möjligheten att få din enhet reparerad medan du väntar eller under samma dag beror på den aktuella längden på servicekön. Vissa enheter kan hanteras snabbare än andra.

Vi erbjuder även en Express-tjänst som ger din enhet förtur i kön. För denna tjänst debiterar vi en avgift på 499 SEK. Har vi alla delar i lager hemma kan vi då oftast vara klara inom 1-2 timmar.

Vänligen prata med våra kollegor i butiken för att kontrollera tillgängligheten, eftersom antalet tillgängliga expressreparationer är begränsat varje dag.

Jag har fått ett mail om att ni slutfört service - varför har jag inte fått tillbaka min produkt?

När vi avslutar ett serviceärende på verkstaden skickar vi alltid en slutlig statusuppdatering där vi informerar om att arbetet är klart och att enheten nu förbereds för retur.

Returen sker antingen direkt till din adress, till din återförsäljare, eller att du själv hämtar upp enheten i butiken, beroende på hur du har lämnat in den.

Om din enhet är inskickad direkt till oss, kommer den att skickas till ditt närmsta postombud. Om ärendet hanteras via din återförsäljare, returneras den till din butik. Vi rekommenderar därför att du tar kontakt med butiken för aktuell status.

Om du lämnat in enheten direkt i butik, får du ett meddelande via e-post och SMS som informerar dig om att allt är klart och att du är välkommen att hämta upp din enhet.

Jag har skickat in ett garantiärende, varför har jag fått ett kostnadsförslag?

Skador eller yttre åverkan täcks inte av tillverkarens garanti. Vi kan inte utföra reparationer under garantin utan att först åtgärda eventuella skador på enheten.

En undersökningsavgift tillkommer om vi inte kan bekräfta felet eller om felet är relaterat till dina inställningar eller konfiguration.

Jag har glömt mitt lösenord till mitt Samsung- eller Googlekonto - Kan ni hjälpa mig?

Vi kan låsa upp ditt Samsung- eller Google-konto för en avgift på 412 SEK inklusive moms. För att vi ska kunna genomföra proceduren krävs att du visar upp ett inköpskvitto för varan.

Om du önskar upplåsning av konto samtidigt som en återställning, debiterar vi dig inte två gånger. Kostnaden innefattar både upplåsning av konto samt återställning till fabriksinställningarna.

Om du skickar in din produkt för återställning eller upplåsning debiterar vi fraktavgift tur & retur a' 260 SEK.

Kan jag få ett kostnadsförslag innan jag skickar eller lämnar in min produkt?

För att vi ska kunna skapa ett kostnadsförslag, till exempel som underlag för ditt försäkringsbolag, behöver vi först undersöka enheten på vår verkstad. Du hittar prisuppgifter genom att klicka på "Prislista" i menyn på vår landningssida.

Kan ni byta displayskydd på min Flip eller Fold?

Vi erbjuder kostnadsfritt utbyte av displayskyddet under produktens garantiperiod som en gest av good will, förutsatt att din telefon är skadefri och att inget förhindrar bytet. Om garantitiden har löpt ut kostar tjänsten 412 SEK inklusive moms.

B2B

Vi är ett företag eller organisation - hur registrerar jag mig för B2B-portalen?

Om du representerar ett företag eller en organisation med regelbundet eller omfattande servicebehov erbjuder vi en särskild portal som ger en utökad översikt, både aktuell och historisk.

Via portalen kan du även kommunicera direkt med ärendets handläggare, skapa fraktsedlar, packlistor, och mycket mer. För att registrera er som B2B-kund, besök: mcarerepair.se/foretagskonto